Konflikt w zespole projektowym Zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego PWN konflikt to „przedłużająca się niezgoda między stronami” czy też „różnica między wartościami, postawami itp. której nie sposób usunąć”.  Pokazuje to, że jest to zjawisko powszechne i trzeba stawić mu czoła, nie spowalniając pracy nad projektem! W zespole konflikt to sytuacja, w której mamy do czynienia z dwoma, zależnymi od siebie stronami. Początek konfliktu zaczyna się od sytuacji spornej, w której wartości, postawy, cele czy zadania spierają się z…

Kamienie milowe Kamienie milowe (ang. milestones) to ważne wydarzenia w projekcie uwzględnione w harmonogramie, które podsumowują określony zestaw zadań. Jeśli dzielimy projekt na etapy, to koniec każdego etapu jest naszym kamieniem milowym. Jest to moment na rozliczenie wykonanych działań i ocenę efektywności projektu – co działało dobrze, a co należy usprawnić. Takie zatrzymanie się w pracach pozwala też zweryfikować plany i podjąć decyzję, czy projekt dalej ma sens biznesowy. Kamienie milowe wiążą się często z zakończeniem jednego rodzaju prac i rozpoczynaniem innych. Popatrzmy…

Komunikacja w zespole projektowym Komunikacja w zespole projektowym to klucz do sukcesu projektu Ciężko nie zgodzić się z tą tezą. Skuteczne porozumiewanie się w zespole projektowym przynosi co najmniej dobre skutki, a co więcej sprzyja pozytywnej atmosferze w zespole, który wie czego chce oraz czego wymaga się od niego jako zespołu. Rozpoczynając od pierwszego spotkania inicjującego projekt, czyli „kick-off meeting”, w którym zespół projektowy rozpoczyna realizację projektu i poznaje się nawzajem. Podczas takiego spotkania członkowie zespołu projektowego powinni zostać…

Jak metodyka może pomóc w zarządzaniu projektem? Dlaczego warto używać metodyki? Wiele osób niezwiązanych bezpośrednio z zarządzaniem projektami, mówi: Do czego potrzebna jest ta dziedzina wiedzy i dlaczego wzbudza takie zainteresowanie? Nie zajmuję się projektami, więc nie muszę nic wiedzieć na ten temat. Jest to błędne myślenie, ponieważ projekty są wszędzie. Zaczynając od prostych kwestii życia codziennego – każdy dzień jest mini projektem. Zarządzanie projektami dotyczy dosłownie każdej dziedziny życia i wiedzy. Projekty marketingowe, finansowe, społeczne, informatyczne, etc.…

Jakość w projekcie Każdy projekt jest ograniczony przez 3 parametry, tj. czas, budżet oraz zakres i jakość. Jest to tzw. trójkąt ograniczeń projektowych, zwany również żelaznym trójkątem lub potrójnym ograniczeniem. Jego najważniejszą cechą jest współzależność ww. 3 parametrów, natomiast zadaniem kierownika projektu jest utrzymanie tego trójkąta w równowadze. Jakość to pojęcie związane ze skuteczną realizacją projektu. Wraz z jego przebiegiem potrzeby mogą się zmieniać, dlatego w celu oceny jakości powinny być definiowane jako wymogi jakościowe, które znajdują się w definicji projektu. Wymogi te określa…

Istota planowania Zastanawialiście się dlaczego jedne projekty kończą się sukcesem, a inne porażką? Czym charakteryzują się projekty, z których zarówno kierownik projektu jak i zespół są zadowoleni i mogą powiedzieć że korzyści projektu zostały spełnione? Jak kierownik projektu zaczyna swoją działalność w projekcie? Metoda prób i błędów nie jest zbyt dobrym pomysłem, aby ukierunkować nasz projekt. Żeby rozpoczęta działalność przyniosła sukces, musimy określić cele, stworzyć plan działania, opierając się na analizie otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego organizacji. Mimo tego, że plany…