Metoda, metodyka, metodologia Rozmawiając o standardach zarządzania z uczestnikami naszych szkoleń, wielokrotnie spotykamy się z mieszaniem pojęć: metoda, metodyka i metodologia. Często używane są one zamiennie (wydawać by się mogło, że losowo) i choć brzmią podobnie, to mają inne znaczenia. Zacznijmy od definicji, które można znaleźć w Słowniku Języka Polskiego PWN. Wczytując się w te definicje możemy zaobserwować różnice i błędy, które mogą z nich wynikać: Metodologia – nauka o badaniach naukowych stosowanych w danej dziedzinie wiedzy Metodyka – zbiór zasad dotyczących sposobów wykonywania jakiejś…

Metoda ścieżki krytycznej (CPM) Metoda ścieżki krytycznej (Critical Path Method – CPM ) wynaleziona w 1950 roku, tak jak wiele technik zarządzania projektami takich jak PERT czy WBS, została stworzona na potrzeby amerykańskiej armii. Początkowo metoda ta obejmowała jedynie logiczne zależności pomiędzy zadaniami projektowymi. Z czasem została rozbudowana o możliwość przydzielania zasobów do poszczególnych zadań projektowych. Metoda ścieżki krytycznej jest matematycznym algorytmem, dzięki któremu można planować zadania projektowe i obliczać czas trwania projektu. Technika ta stosowana jest w różnego rodzaju…

Modele organizacji projektowej Najbardziej znane modele organizacji projektowej, to: Capability Maturity Model Integrated (CMMI) stworzony przez amerykański Software Engineering Institute. Jeden z najstarszych modeli, którego historia sięga 1986 roku. Model ten znajduje zastosowanie głównie w firmach, w których tworzy się oprogramowanie. Charakteryzuje się pięciostopniową strukturą, która stanowi punkt odniesienia dla wielu późniejszych modeli. Kerzner Project Management Maturity Model (PMMM), którego twórcą jest Harold Kerzner, wybitny specjalista i doradca w obszarze zarządzania projektami. Rozwinięcie modelu można znaleźć w publikacji Strategic…

Monitorowanie i kontrolowanie prac w projekcie Każda osoba związana z projektem liczy na to, że przyniesie on określony rezultat, stworzy oczekiwany produkt i zadowoli wszystkich interesariuszy. Co zrobić, aby tak właśnie było? Należy skutecznie monitorować i kontrolować prace nad prowadzonym projektem. Monitorowanie to nic innego jak proces śledzenia, sprawdzania i standaryzowania postępu jaki towarzyszy działaniom zmierzającym do stworzenia określonego produktu. Monitorowanie jest jednym z najważniejszych aspektów zarządzania projektami, ponieważ stworzenie określonego produktu bez jakiejkolwiek kontroli jest zwyczajnie niemożliwe.…

Lessons learned Lessons learned to wyciągnięte wnioski (dosłownie – „wyuczone lekcje”). Wyciąganie wniosków ze swoich własnych doświadczeń jest elementem rozwoju człowieka. Dzięki temu działamy coraz bardziej efektywnie, wypracowujemy swoje strategie rozwiązań i nie popełniamy wielokrotnie tych samych błędów. Gdy zabieramy się za większe przedsięwzięcie, jakim jest projekt, własne doświadczenie to za mało. W tym wypadku warto poszukać doświadczeń innych osób angażujących się w podobne przedsięwzięcia. Od czego zacząć? Każdy zespół projektowy rozpoczynający prace powinien sprawdzić czy w przeszłości nie był…

Kiedy przerwać projekt? Projekt możemy przerwać już na etapie planowania jego przebiegu. Właśnie wtedy zespół projektowy musi odpowiedzieć na pytanie: „Czy kontynuujemy planowanie?”. Jeżeli tak, planowanie projektu przechodzi na poziom bardziej szczegółowy. Jeżeli nie, należy zmienić cele planowania lub całkowicie zakończyć prowadzone prace. Podobne działania można stosować podczas planowania konkretnych zadań. Przerywając projekt w odpowiednim momencie oszczędzamy zasoby materialne i niematerialne, które pozostaną gotowe do wykorzystania przy innych projektach. Projekt należy przerwać także w sytuacji, gdy traci on…