Struktura podziału pracy (SPP) Struktura podziału pracy (z ang. Work Breakdown Structure – WBS) jest podstawową techniką, która organizuje pracę zespołu projektowego. Dzięki niej projekt jest dzielony na poszczególne części zarządcze. Przykładowo PMBOK® Guide definiuje SPP jako „przedstawiającą produkty cząstkowe hierarchiczną dekompozycję prac realizowanych przez zespół projektu, pozwalającą osiągnąć cel projektu i stworzyć wymagane produkty cząstkowe. Porządkuje i precyzuje łączny zakres projektu”.[1] SPP obrazuje zakres projektu w taki sposób, że jest on zrozumiały dla zespołu projektowego, a każdy kolejny poziom SPP dostarcza…

Ryzyko: zagrożenia i szanse Większości z nas ryzyko kojarzy się z czymś negatywnym. Według Słownika Języka Polskiego ryzyko to: „możliwość, że coś się nie uda; też: przedsięwzięcie, którego wynik jest niepewny, prawdopodobieństwo powstania szkody obciążające osobę poszkodowaną niezależnie od jej winy, jeśli umowa lub przepis prawny nie zobowiązały innej osoby do wyrównania szkody”[1]. W przypadku zarządzania projektami jest inaczej. Ryzyko może oznaczać zarówno zagrożenie, jak i szansę. Definicja ryzyka projektu to „niepewne zdarzenie lub zbiór zdarzeń, które w…

Rodzaje testów w zwinnych metodykach zarządzania projektami (AgilePM) W oficjalnych materiałach metodyki AgilePM odnajdziemy kilka różnych testów. Każdy z nich odpowiada za określoną sekwencję działań, mających na celu ograniczenie porażki projektu. Mają one na celu zbudowanie jak najlepszej jakości produktu i doprowadzenie do zrealizowania naszego projektu. Testowanie odbywa się cały czas w okienkach czasu. Fail fast – jest to nic innego jak szybkie wykrywanie porażek w celu zaoszczędzenia czasu i pieniędzy podczas realizowania projektu; Collaborative testing – odniesienie…

Rozpoznawanie ryzyka Spotyka się z tym każdy projekt Rozpoznawanie ryzyk to proces określania jakie zagrożenia czy szanse mogą wpłynąć na projekt oraz udokumentowanie cech charakterystycznych sprecyzowanych ryzyk. W zależności od tego jakiego typu jest to ryzyko, osobą odpowiedzialną za jego rozpoznanie jest: kierownik projektu, członek zespołu projektowego, osoba odpowiedzialna w danej organizacji za zarządzanie ryzykiem, interesariusze, eksperci zewnętrzni czy też specjalnie wyznaczone do tego zadania osoby. W procesie rozpoznawania ryzyka powinni uczestniczyć wszyscy ci, na których wpływa projekt…

Rejestr ryzyk Na początek krótkie przypomnienie: „Ryzyko, to niepewne zdarzenie lub zbiór niepewnych zdarzeń, które, jeżeli by zaszły, to wpłyną na osiągalność celów. Ryzyko jest mierzone kombinacją prawdopodobieństwa materializacji przewidywanego zagrożenia lub okazji oraz stopnia ich ewentualnego oddziaływania na cele.” (Źródło: „Zarządzanie ryzykiem: Przewodnik dla praktyków”, edycja 2010) Ryzyko dotyczy zarówno negatywnych jak i pozytywnych aspektów działania. Analiza ryzyka może mieć charakter ilościowy i jakościowy. Analiza ilościowa polega na zbadaniu wpływu efektów możliwych rodzajów ryzyka na całość projektu. Natomiast analiza jakościowa służy określeniu prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka i jego wpływu na projekt. Prawidłowe zarządzanie ryzykiem wiąże…

Przewiduj! Załóżmy pewien hipotetyczny przebieg wydarzeń: dzień przed rozpoczęciem pracy nad projektem spotykamy się z jego kierownikiem, który informuje, że „projekt nie wypali”. Co można pomyśleć w takiej sytuacji? Jakie jest pierwsze wrażenie? Z całą pewnością może to być stwierdzenie – „Przecież nawet go nie zaczęliśmy”. Jednak sytuacja opisana powyżej może stać się idealnym punktem wyjścia dla psychologicznej metody opracowanej przez Gary’rego Kleina pod nazwą „premortem”, co dosłownie oznacza „przed śmiercią”. Chodzi o postawienie się w abstrakcyjnej sytuacji porażki –…