Interesariusze projektu Interesariuszami projektu (project stakeholders) nazywamy pojedyncze osoby, grupy osób lub organizacje, które są zainteresowane projektem oraz mają wpływ na jego przebieg i rezultaty. Interesariusze mogą być nastawieni pozytywnie – wspierając projekt i pomagając w trudnych momentach lub negatywnie – wtedy mogą utrudniać lub wręcz uniemożliwiać prowadzenie projektu. Efektywne angażowanie interesariuszy jest uznawane za ważny element zarządzania projektem i ściśle wiąże się z procesami w projekcie. Składa się ono z 4 kroków: Identyfikowanie interesariuszy Analiza interesariuszy Planowanie…

WAŻNA INFORMACJA Począwszy od roku 2022 nie prowadzimy certyfikowanych szkoleń ITIL® i PRINCE2®. Wynika to ogromnego wzrostu cen egzaminów ustalanych przez właściciela metodyk, których to cen nie mamy serca przekładać na naszych klientów.Zapraszamy na szkolenia z zakresu zarządzania usługami IT oraz zarządzania projektami, inspirowane tymi oraz innymi metodykami i podejściami. Oferujemy też indywidualne konsultacje w tym zakresie oraz doradztwo organizacyjne dla firm. Zarządzanie usługami IT Zarządzanie projektami Agile Doradztwo organizacyjne   ITIL® 4 – zarządzanieusługami IT Na początku…

Harmonogram Adamieckiego Każdy kto interesuje się zarządzaniem projektami wie czym jest harmonogram. Bez niego nie ma szans żaden projekt. Ale czy ktokolwiek z Was zastanawiał się jak doszło do jego powstania? Cofnijmy się do końca XIX wieku, gdy młody Karol Adamiecki zaczyna pracować jako asystent szefa walcowni w Hucie Bankowej w Dąbrowie Górniczej. W swojej pracy słyszy niejednokrotnie uwagi dotyczące lenistwa polskich robotników, z czym się nie zgadza. Postanawia znaleźć prawdziwą przyczynę małej efektywności, w tym celu zaczyna prowadzić dokładne…

Harmonogram projektu Czym jest harmonogram projektu? Co w nim zawrzeć? Które elementy są znaczące oraz co ułatwi nam jego realizację? Harmonogram projektu to wykres organizacji i planowania przedsięwzięcia opracowany w układzie chronologicznych procesów, które zostały wyróżnione do realizacji w danym przedziale czasowym. Na początek warto przygotować również kartę projektu, która zawiera podstawowe informacje tj. kto jest kierownikiem projektu, jego sponsorem, jaka jest obowiązująca definicja projektu, jego wstępny kosztorys czy właśnie harmonogram. Harmonogram w jasny sposób definiuje nasze przedsięwzięcie…

Fazy cyklu życia projektu Faza projektu, to wydzielona jego część, z konkretną specyfiką, najczęściej też z wyraźnym punktem zakończenia (kamieniem milowym). Definicja fazy zmienia się w zależności od standardu, z którego korzystamy i metody, która opisuje czynności zarządcze w projekcie. Na cykl życia projektu, może składać się kilka faz. Najczęściej słowo faza bywa używane zamiennie ze słowem etap. Zdarza się, że niektórzy mylą fazy z procesami, spróbujmy więc uporządkować te pojęcia. PMBOK Guide® Według zbioru dobrych praktyk PMBOK Guide projekt składa się z…

Sztuka Facylitacji – jak zacząć? Pojęcie facylitacji, rozumiane jest jako sztuka prowadzenia efektywnych spotkań, a jej nadrzędną wartością jest spójne podejście do ich planowania i prowadzenia, oparte na Modelu „Process Iceberg®”. Jak zacząć korzystać z Facylitacji na własny użytek? Zacznijmy banalnie, od sprawdzenia zrozumienia Celu spotkania. Każdy lider zespołu, kierownik projektu czy manager z odrobiną praktyki wie, że spotkanie powinno czemuś służyć – inaczej mówiąc powinno mieć cel. Sprawdźmy więc, czy w tym obszarze możemy coś udoskonalić. Poniżej…