Agile – gdzie w organizacji?

Czym jest Agile?

Aby rozmawiać o Agile, należy najpierw zaakceptować to, że nie ma jednej uniwersalnej definicji tego pojęcia. Być może to właśnie jest powód, dla którego tyle chaosu pojawiło się w tym obszarze.

W szerokim ujęciu Agile oznacza obecność odpowiednich „zwinnych” (agile) zachowań, koncepcji i technik. Agile rozumiany bywa także jako sposób działania, myślenia i nastawienia umysłu. Agile rozumiany jest też jako konkretny sposób organizacji pracy. Wspólne dla wszystkich tych podejść jest to, że tam gdzie mówimy o zwinności powinny pojawić się też takie pojęcia jak:

  • Transparentność – postępów i działania
  • Inspekcje – częste przeglądy aktualnego stanu pracy i sposobów pracy
  • Adaptacje – zastosowanie się do inspekcji, wdrożenie nowych pomysłów i wniosków
  • Bliska praca z klientem – w tym tworzenie kultury jednego zespołu
  • Odraczanie decyzji co do szczegółów tak długo jak to jest sensowne
  • Prace kończone na czas oraz częste wdrożenia do działalności operacyjnej
  • Końcowe rozwiązanie faktycznie zaspokajające potrzebę biznesową.

Gdzie zatem można stosować podejście Agile?

Okazuje się, że na wszystkich poziomach ładu organizacji, czyli zarówno w obszarze zmiany biznesowej jak i w obszarze rutynowej działalności operacyjnej (Business As Ususal).

Podejście Agile może być „wszędzie”, czyli przy:

  • Zarządzaniu portfelami
  • Zarządzaniu programami
  • Zarządzaniu projektami
  • Zarządzaniu zespołami
  • Zarządzaniu dostawami produktów
  • Zwykłej działalności biznesowej

W każdym z tych obszarów Agile będzie adaptowany w odmienny sposób. Stąd też istnieje wiele standardów, ram (frameworks), metodyk podpowiadających jak powinno być realizowane podejście agile w danym obszarze działalności organizacji. Mamy więc: Scrum, Kanban, AgilePM, AgilePgM, DevOps i wiele innych.

Agile – gdzie w organizacji?