Agile – gdzie w organizacji?
Czym jest Agile?
Aby rozmawiać o Agile, należy najpierw zaakceptować to, że nie ma jednej uniwersalnej definicji tego pojęcia. Być może to właśnie jest powód, dla którego tyle chaosu pojawiło się w tym obszarze.
W szerokim ujęciu Agile oznacza obecność odpowiednich „zwinnych” (agile) zachowań, koncepcji i technik. Agile rozumiany bywa także jako sposób działania, myślenia i nastawienia umysłu. Agile rozumiany jest też jako konkretny sposób organizacji pracy. Wspólne dla wszystkich tych podejść jest to, że tam gdzie mówimy o zwinności powinny pojawić się też takie pojęcia jak:
- Transparentność – postępów i działania
- Inspekcje – częste przeglądy aktualnego stanu pracy i sposobów pracy
- Adaptacje – zastosowanie się do inspekcji, wdrożenie nowych pomysłów i wniosków
- Bliska praca z klientem – w tym tworzenie kultury jednego zespołu
- Odraczanie decyzji co do szczegółów tak długo jak to jest sensowne
- Prace kończone na czas oraz częste wdrożenia do działalności operacyjnej
- Końcowe rozwiązanie faktycznie zaspokajające potrzebę biznesową.
Gdzie zatem można stosować podejście Agile?
Okazuje się, że na wszystkich poziomach ładu organizacji, czyli zarówno w obszarze zmiany biznesowej jak i w obszarze rutynowej działalności operacyjnej (Business As Ususal).
Podejście Agile może być „wszędzie”, czyli przy:
- Zarządzaniu portfelami
- Zarządzaniu programami
- Zarządzaniu projektami
- Zarządzaniu zespołami
- Zarządzaniu dostawami produktów
- Zwykłej działalności biznesowej
W każdym z tych obszarów Agile będzie adaptowany w odmienny sposób. Stąd też istnieje wiele standardów, ram (frameworks), metodyk podpowiadających jak powinno być realizowane podejście agile w danym obszarze działalności organizacji. Mamy więc: Scrum, Kanban, AgilePM, AgilePgM, DevOps i wiele innych.