Jakość w projekcie
Każdy projekt jest ograniczony przez 3 parametry, tj. czas, budżet oraz zakres i jakość. Jest to tzw. trójkąt ograniczeń projektowych, zwany również żelaznym trójkątem lub potrójnym ograniczeniem. Jego najważniejszą cechą jest współzależność ww. 3 parametrów, natomiast zadaniem kierownika projektu jest utrzymanie tego trójkąta w równowadze.
Jakość to pojęcie związane ze skuteczną realizacją projektu. Wraz z jego przebiegiem potrzeby mogą się zmieniać, dlatego w celu oceny jakości powinny być definiowane jako wymogi jakościowe, które znajdują się w definicji projektu. Wymogi te określa się jako jakość planowaną produktów projektu. Istnieje również pojęcie jakości zrealizowanej produktów projektu, dzięki któremu jesteśmy w stanie określić czy i w jakim stopniu zrealizowano wymogi jakościowe. Bardzo ważnym zagadnieniem związanym z jakością jest tzw. CYKL DEMINGA (cykl PCDA), koncepcja z obszaru zarządzania jakością. Cykl ten zawiera sekwencję działań, które dotyczą jakości produktów i procesów technologicznych (układ ten zawiera sprzężenie zwrotne).
PLANOWANIE – definiowanie zadań, które są niezbędne do otrzymania produktów projektu najwyższej jakości.
WYKONANIE – realizacja zadań według wcześniej ustalonego planu.
SPRAWDZANIE – sprawdzanie skuteczności opracowanego planu i planowanie optymalizacji procesu.
DZIAŁANIE (POPRAWIANIE) – optymalizacja procesu i jego implementacja do przyszłego planu.
Dodatkowo należy zwrócić uwagę na koszty jakości. Możemy wyróżnić dwa rodzaje kosztów związane z jakością:
- KOSZTY ZGODNOŚCI – są to koszty, które mają zniwelować ryzyko wystąpienia błędów oraz wytworzenia produktu o zaniżonej jakości. Pojawiają się przed wystąpieniem błędów i oceną zgodności.
- KOSZTY NIEZGODNOŚCI – są to koszty ponoszone w wyniku korekty błędów oraz eliminacji skutków niskiej jakości produktów, które pojawiły się po wystąpieniu błędów.