Model Process Iceberg®
Process Iceberg® opisany przez Tony’ego Manna mówi, że 80% sukcesu na spotkaniu można uzyskać dbając tylko o dwa obszary. Pierwszy obszar to „Cele i zadania” – czyli cele spotkania oraz konkretne zadania związane z realizacją tych celów. Drugi obszar, to „Proces” rozumiany jako zestaw powiązanych ze sobą narzędzi i technik odpowiednio dobranych do zaplanowanych zadań. Te dwa obszary są naszym czubkiem góry lodowej, którym trzeba się zająć nie tylko podczas spotkania, ale także przed nim.
Mówiąc prościej: jeśli dobrze zdefiniujemy cele oraz zadania do wykonania i dopasujemy do tych zadań odpowiednie narzędzia i techniki, to cała reszta – komunikacja, relacje interpersonalne, nastawienie uczestników, ich preferencje, emocje oraz zaangażowanie – ułożą się same. Cel zostanie osiągnięty, a uczestnicy wyjdą ze spotkania zadowoleni z poczuciem dobrze wykorzystanego czasu.
Czy to może być aż tak proste?
Kluczowym szczegółem jest tutaj określenie „odpowiednio dopasowany Proces”. Odpowiednio dopasowany, a może raczej opracowany dla tego konkretnego spotkania. Niestety nie ma jednego, uniwersalnego procesu dla różnego typu i rodzaju spotkań oraz warsztatów, który można było by opublikować jako receptę na sukces. Do każdego spotkania należy stworzyć nowy Proces dopasowany do jego celów, dostępnego czasu i zaproszonych uczestników.
I tu pojawia się potrzeba wiedzy z obszaru Facylitacji. Możemy tę wiedzę zdobyć sami lub zaprosić profesjonalnego Facylitatora, który zdefiniuje proces za nas. Możemy też razem z Facylitatorem definiować Proces do kolejnych spotkań tak, abyśmy się mogli uczyć i doskonalić nasze umiejętności w codziennej pracy.
Dobra wiadomość jest taka, że Sztuki Facylitacji można się nauczyć i nie są do tego potrzebne żadne specjalne predyspozycje ani wielka wiedza początkowa. Pierwsze kroki można zacząć stawiać samodzielnie sprawdzając teorię na swoich spotkaniach.